Heeft iemand ervaring met genoemde poeders? Ik wil de Cab Forward vervuilen en heb hiervoor deze poeders gekocht om zeker te zijn dat ik goed spul gebruik. Ik had er al veel over gezien en gelezen maar zelf nog nooit gebruikt. Het valt mij erg tegen namelijk, het spul houd helemaal niet op de ondergrond ook niet als ik deze eerst voorzie van een blanke laag.
Kan het zijn dat ik oude rommel heb gekocht? Of doe ik het verkeerd?
JohnT
Hi John, ik heb geen ervaring met de poeders van MIG. Ik koop ze van Anita decor. Ik ga er vanuit dat er niet veel verschillen zitten in de poeders. Het is allemaal gebaseerd op dezelfde pigment voor de verf industrie. Ook die van Anita Decor blijven niet zitten op gladde oppervlaktes. Ik spuit (airbrush) het slachtoffer altijd eerst met een mat lak van Revell als het om fabrieks spul gaat (zijdeglans lak gaat ook trouwens). Dit heeft 2 voordelen. De ondergrond wordt dan dof en gaat er al wat echter door uitzien en poeders, maar ook dunne wash blijven beter houden. Na het aanbrengen van poeders (en eventuele grafity decals) weer lichtjes spuiten met een mat of zijdeglans lak. Dit laatste omdat poeders de nijging hebben om af te blijven geven bij het oppakken waardoor het effect verloren gaat en je vieze vingers overhoud.
Succes.
Hi John,
Het model insmeren met bv terpetine (wel even uit testen of het je verflaag niet aantast.)
Dan voorzichtig met een kwastje de pigment poeders aanbrengen. Het poeder wordt nu verzadigd door de terpetine.
Niet wrijven met de poeders anders wordt het een zooitje.
Droog aanbrengen moet inderdaad met een ondergrond van lak.
Blijkt dat glanslak beter houd dan matte lak.
Als je het klaar hebt dan weer overspuiten met matte lak.
Zou het even testen op een stukje styreen. Eventueel eerst op het stukje styreen wat smalle stripjes aanbrengen om te kijken hoe het werkt in de hoeken. Even spuiten in de kleur van de loc, dan in de lak en dan uitproberen voor het effect.
Gebruik een hele zachte kwast want met een harde kwast veeg je het pigment er zo weer af.
Hoop dat je hier wat mee kan.
Bedankt voor het antwoord, ik heb mij trouwens vergist het moet zijn vallejo pigments powders. Maar dat zal verder niet uitmaken. Vanmorgen een experiment gedaan en er een wash van gemaakt gaat wel beter maar de controle is lastiger.
De loc op de plaatjes is al vele malen onderhanden genomen om te testen dus heavy weathering.
JohnT
Nou, dat gaat toch goed zo John?
De loco's worden er wel veel mooier van zo.
Wat is dit voor 'n Loco?
Ik heb nog geen ervaring met weathering, maar naar mijn mening ziet de loc er aardig verweerd en natuurgetrouw uit.
Mvg, Poul.
Het is nu toch 'n oude roestbak?
De loc is een heel oud Bachmann exemplaar er zit geen motor in deze gebruik ik als ik nieuw wil uitproberen als het om weatheren gaat.
Ik heb eerder wel poeders gebruikt maar ik heb nu een groter assortiment van een ander merk wat niet wil hechten op het oppervlag als ik het zo gebruik. Inmiddels ben ik er wel achter dat je dus altijd wel iets van vocht in de vorm van water,terpentine of isopropanol alcohol moet gebruiken.
JohnT
Ik gebruik nooit vocht behalve als ik een wash aan wil brengen. Verf verweert van zichzelf. Een verweerde toon maken op ketels of wagons is kun je doen door overspuiten met een kleur die overeenkomt met de verweerde verf (maar is niet echt mooi). Je kunt ook een oplossing maken van glassex en witte acryl verf en die er dun op nevelen. Dit laagje voor lagje doen en tussendoor goet laten drogen.
Roest, beschadigingen en kalk aanslag zoals op stoom loks het beste aanbrengen met een dunne penseel. Hierna een wash aanbrengen met donkere tinten voor roet, vet en stof en lichte tinten voor kalk aanslag. Alleen daarna breng ik pigment poeders aan om te accentueren. Bijv. voor meer kleuren roest, stof of anderszins. Ik gebruik het liefst mascare kwastjes van de hema. Kwastje dippen op de poeder, boven het voorwerp uitkloppen (zoals je as van een sigaret klpt) en dan al draaien en vegend de poeder verspreiden.
De onderstaande wagon is op deze manier behandeld.
(https://farm9.staticflickr.com/8436/7991805115_8c1ff9f042_b.jpg)
Heel mooi Bart.
En daarna?
He he kind is er.
Ik heb de poeders droog aangebracht en daarna met de airbrush gevuld met isopropyl alcohol vochtig gemaakt zodat het aan de ondergrond hecht. Daarna een beschermlaag van haarspray, als het niet goed is kan ik nog dingen veranderen dit kan niet of heel moeilijk met blanke lak. Als ik helemaal tevreden ben kan ik er altijd nog blanke lak overspuiten wat natuurlijk een betere bescherming bied.
Plaatjes van na en voor de behandeling, de laatste is overigens van het vorige exemplaar waarvan de ketel gesmolten was.
JohnT
Niet verkeer John. Ziet er op de foto puik uit. Ik zou nog wel een poging wagen om de ramen schoon te krijgen. Je machinist ziet zo niet veel ;)
Ja ik zie het ik heb ze wel ontzien dus is het alleen losse poeder. Op een foto zie je ook alles he.
JohnT
Ja, foto's hebben geen genade.
Maar ik heb een schoonmaak ploeg voor je gevonden
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Women_wipers_of_the_Chicago_and_North_Western_Railroad.jpg/442px-Women_wipers_of_the_Chicago_and_North_Western_Railroad.jpg)
Ja ik ken dat , vieze ramen......tegenwoordig plak ik de ramen af met crepetape.
vochtige wattenstaafjes werken prima....maar dan krijg je meer het effect dat de machinist de ramen heeft schoongepoetst met een lap, om toch nog wat te zien.
Is wel lekker vies geworden John......
Ton
John, ziet er goed uit zo.
Bart, goeie techniek gebruik jij
Citaat van: BvDoorn op april 06, 2014, 21:16:35
Ja, foto's hebben geen genade.
Maar ik heb een schoonmaak ploeg voor je gevonden
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Women_wipers_of_the_Chicago_and_North_Western_Railroad.jpg/442px-Women_wipers_of_the_Chicago_and_North_Western_Railroad.jpg)
Mooie foto, komt wel aardig overeen de graad van vervuiling van mijn loc. Het probleem met vervuilen van oud materieel is dat je zo weinig gekleurde afbeeldingen vind omdat er in die tijd gewoon nog geen kleuren fotografie bestond c..q gebruikt werd.
Ik ga nog wel verder met de loc, zie nu op de foto's nog wel meer verbeterpuntjes dan alleen de ramen ::)
JohnT
Kan zo'n roestbak nog wel rijden?
John ziet er geweldig uit hoor!
Roest, dat valt in de prakrijk nogal mee. Er zat niet veel roest op als ze in bedrijf waren. Vuil en verweerd wel. Kalksporen van water, roet in alle vormen (druipsporen als wel als aangehechte koek). En natuurlijk nog "road dirt". Dus wat hij oppikt door het rijden. Het hangt ook sterk af waar de loks in dienst waren. In Calafornia en Texas heel veel bruin stof. In Virginia veel meer roet en donker vuil, etc.
Citaat van: JohnT op april 06, 2014, 16:21:26
He he kind is er.
Ik heb de poeders droog aangebracht en daarna met de airbrush gevuld met isopropyl alcohol vochtig gemaakt zodat het aan de ondergrond hecht. Daarna een beschermlaag van haarspray, als het niet goed is kan ik nog dingen veranderen dit kan niet of heel moeilijk met blanke lak. Als ik helemaal tevreden ben kan ik er altijd nog blanke lak overspuiten wat natuurlijk een betere bescherming bied.
Plaatjes van na en voor de behandeling, de laatste is overigens van het vorige exemplaar waarvan de ketel gesmolten was.
JohnT
ik vind dat hair spray altijd een beetje blijft plakken. Zou liever gaan voor blanke lak gaan ???
Als je de foto van dichtbij bekijkt, lijkt het net of de voortruck in de zandbak heeft gezeten! ;D
Ton
Ik heb er geen last van van plakkende hairspray, maar ik doe dit tijdelijk. Als ik niet tevreden ben kan ik nog wijzigingen aanbrengen. Ik laat dan het model een tijdje zo rondrijden om te bekijken en werk het later af met een definitieve laag van lak.
JohnT
Morge John , de vraag is dan ; hoe krijg je de weathering er dan weer goed af?
Ton
Shampo ;)