LDC West

Gestart door CSX 6400, september 17, 2012, 09:03:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ja, zoals ik een paar berichten geleden geschreven heb lijkt mij de ton idd meer iets van 1:43 oid. Als ik de bouwinstructies had gevolgd dan was de ladder 2m  :o breed geworden. Daarom probeer ik er nu een grote 1:87 tank van te maken. Voorlopig blijkbaar zonder succes.
Ik ga de vulbuis nog een centimetertje of anderhalf laten zakken en wellicht wat extra duigen er omheen leggen. Daarnaast maar eens kijken of ik de stellage onder de tank nog verder naar het midden kan krijgen. Hij wordt straks meer zelf dan kitbouw :p

Ja, ik weet het, eigenwijs enzo ...  ::) ;)

Groet,
Paul

Citaat van: CSX 6400 op april 14, 2013, 14:15:24
Na wat research in verschillende MR's kwam ik op de conclusie dat het mooier staat als de vulpijp niet onderin de tank zit, maar er echt helemaal onder moet hangen.

Hoeft niet... ze zijn er ook die de pijp gewoon voor de tank hebben hangen. Dus ik zou daar niets aan veranderen omdat het zoals het nu is volgens prototype gemaakt is:



Maar ze zijn er ook met de pijp net onder de rand van de tank.... wat jij mooi vindt ;):



Het probleem met mijn mega-tank is dat hij er niet uit ziet als hij korte pootjes heeft. Zoals de vulbuis nu zit aangesloten moeten John en George wel heel goed mikken om het water in de tenders te krijgen. :p vandaar dat ik een lagere vulbuis wil.

Groet,
Paul

Zo zojuist de spullen in ontvangst kunnen nemen. De Walthers wissels vallen mij alles mee, inderdaad is de tongbevestiging niet zo elegant maar dat is volgens mij eenvoudig op te lossen met een marker. De flexen heb ik perongelijk de geweatherde variant gekocht, zien er goed uit, maar het zal lastig worden deze in dezelfde stijl als de wissels te krijgen. Maar eens een airbrush gaan aanschaffen ...  :P

Groet,
Paul

"Zo, mannen, de eerste meters van het depot ligt, feliciteert John.
Moeten we nu niet een mooie foto maken? brengt George in, Zoiets als "the golden spike"?
Kijk eens om je heen George! Hoeveel mensen zie je hier?
We kunnen naar het caf? gaan en daar mensen gaan halen.
Dat zou zomaar eens een goed idee kunnen zijn, come on!"

...

"Ok? mensen, we hebben ??n foto, die moet in een keer goed zijn."
[FLITS]




"Zucht ... "

;D

Groet,
Paul

Geen foto's maar ik wou toch even mijn blijdschap uiten.  :P

Ik heb vakantie dus ik heb lekker door kunnen werken: (zo goed als) alle rails, incl draaischijf, ligt en de wissels zijn operationeel. Vandaag maar eens het laatste stukje rails leggen en de bedrading regelen. Met een beetje geluk is de baan morgenavond operationeel en kan ik gaan testrijden. Dan uiteraard foto's en wellicht een filmpje.

Groet,
Paul




Ben benieuwd Paul!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

mei 05, 2013, 20:30:56 #142 Last Edit: mei 05, 2013, 20:40:23 by CSX 6400
Hallo Medeforummers

Beetje verlaat maar beter laat dan nooit. Ik heb heel wat te vertellen

Hoe het er gisteren uitzag:


Alle rails is gelegd. Dit ging verrassend gemakkelijk. Linksboven ontbreekt nog eens stukje: deze had ik nog niet gemonteerd omdat ik nog niet zeker weet of ik de wagen-onderhoudsloods los ga maken, of met het bijbehorende stukje spoor erbij. Verder heb ik de grove landschapsvormen gemaakt met papier-mach? en heb ik alles een lekker grondkleurtje gegeven. Ik kon het niet laten om mijn nieuwe pipetten (eerst deed ik het altijd met een afgeknipte injectienaald) te ballasten. Dat kun je dan ook op de voorgrond zien. Vandaag heb ik het derde spoor (incl de wissel) geballast. Dit was mijn eerste zelf geballaste wissel. Gelukkig is alles goed gegaan.

Voor het ballasten heb ik natuurlijk het nodige testrijden gedaan. Als eerste geprobeerd met de Heisler. Na mijn laatste opknapbeurt heeft deze geen problemen meer. Hij rijdt dan ook heerlijk over de spik-splinternieuwe code 83 rails. Zelfs met zijn vrij grote flenzen (het is geen RP 25 maar het is ook geen NEM). Deze lok gaf echter wel een belangrijk probleem: Hij komt niet over de wissels heen. De wissels hebben een ge?soleerd puntstuk. De Heisler neemt met zijn voorste draaistel "+" op en met zijn achterste "-". De draaistellen zijn smal genoeg om volledig op het stroomloze stuk komen te staan en dus valt hij iedere keer stil. Hier moet ik maar eens een oplossing voor zien te vinden (losse stroomafnemers monteren bv)

Daarna probeerde ik het testrijden maar met de 4-4-0. De Anna is tenslotte nog niet gedigitaliseerd en meer loks heb ik voorlopig nog niet. Helaas had deze ook een probleem. Hij had nog steeds het verkeerd gecentreerde tender-draaistel. Bij iedere wissel of bij het op- en afrijden van de draaischijf ontspoorde hij hierdoor. Dit heb ik op weten te lossen door het gat waarin de "splitpen" van het draaistel in draaide wat bij te veilen. Dit gat was meer ovaal dan rond. Deze lok heeft dus alle "bugs" uit het spoor gehaald waardoor ik het spoor voldoende vertrouw om het te gaan ballasten.

Verder heb ik nog wat lopen klungelen met de draaischijf. Ik had de draaischijf gemonteerd en de omgeving eromheen incl rails vast gemaakt. Hierdoor zat de basis van de schijf vast. Aangezien ik aan de schuifstangen van de wissels wou werken, moest ik de baan op zijn kop leggen. Het leek mij geen goed idee het (toch wel flinke) gewicht op de vrij tere stelling van de draaischijf te laten rusten. Daarom had ik het draaigedeelte van de schijf gedemonteerd. Vergetende dat deze stroom afneemt middels kleine veertjes die los onder het draaiende gedeelte van de schijf zitten. Deze vielen er natuurlijk uit. Tsja? Hoe zet je dat weer terug in elkaar. Als je hem op dezelfde manier weer terug plaatst zouden deze er weer uitvallen. Uiteindelijk een ietwat vreemde oplossing bedacht. Ik had de schijf op zijn kop op de grond gelegd en vervolgens de baan er voorzichtig op zijn kop op laten zakken. De eerste keer ging het fout. De tweede keer gelukkig goed.

Ten slotte nog een vraag. Hoe kan ik het traverse-spoor het beste van stroom voorzien? Ik heb drie opties bedacht:
1. Dit kan door hem contact te laten maken met het hoofdspoor, maar daar ben ik nu te laat voor, bovendien wil ik dat het traverse-spoor altijd stroom krijgt.
2. Een andere manier is door een aparte stroomdraad ernaartoe laten te lopen. Dit laatste zou beteken dat je een manier moet bedenken dat deze stroomdraden automatisch worden teruggetrokken als je de traverse naar voren schuift. Wil je niet een grote (zichtbare) dradenwarboel krijgen.
Wellicht door een (niet stroom)draad, bevestigd aan de andere kant van de traverse, via de achterkant aan deze stroomdraden te laten trekken?  Is denk ik de eenvoudigste oplossing. Nadeel is wel dat je vier zichtbare draden ziet.
3. Een derde manier is de traverse op twee metalen railsen laten schuiven en hem op deze manier stroom laten afnemen. Deze manier lijkt me mooier maar ook lastiger te realiseren.

Misschien heeft iemand nog een vierde oplossing?

Nog twee sfeerfoto's


Groet,
Paul

De  balast ziet er heel goed uit en de rest vind ik ook goed uit zien Paul
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hey Paul,

Ziet er kek uit.  :)
Heb je bij de wissels ook een draadje aan de puntstukken gesoldeerd? Die zorgt ervoor dat de juiste spanning op het puntstuk staat. Voor de traverse kan je misschien een minijack aansluiting overwegen (zo'n koptelefoon aansluiting). Die zijn er voor gemaakt om vaak los en vast te maken.

Groet Coen.

Zo'n plug wordt ook wel als draaipunt voor de brug gebruikt je hebt dan de juiste stroomvoorziening en een spil.

JohnT

@ Ger
Bedankt, ik vind het zelf ook wel goed gelukt

@ Coen
... Stom, In een vlaag van verstandsverbijstering ben ik helemaal vergeten dat dit "elektrofrog" wissels zijn. Wat ben ik toch een kluns. Ik had zelfs al SPDT's opgezocht  ::) :-[. Nou ja het kan nog aangepast worden. Weer een klusje vandaag.
[Notitie aan mijzelf: Kijk Paul, DAAROM is het verstandig af en toe wat te posten, andere mensen halen jouw fouten er vele malen sneller uit dan jezelf]  ;D

Die minijack aansluitingen zijn wel een oplossing alleen krijg je dan weer het probleem dat je alleen stroom hebt als de traverse op een spoor is aangesloten. Bovendien moet je dan meer dan 1 handeling doen.  ;) (lostrekken + schuiven + pluggen, ipv schuiven)

@ John
Het is geen draaitafel, het is een traverse. Er hoeft dus niets te draaien.




Ik denk dat ik voor optie 3 ga: In plaats van metalen railsen kan ik ook metalen strips gebruiken. Dan maakt het niet zoveel uit of alles goed past.

Groet,
Paul




Ik heb eindelijk vakantie. Dat betekent dat ik mijn modelspoorwerkzaamheden weer kan oppakken. Vandaag meteen maar aan de slag gegaan. De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit opsporen van eerdere fouten (losrakende rails op de koppen) en het herstellen daarvan (of schroefjes solderen). Niks bijzonders dus, maar ik heb nu 7 weken voor me liggen ...


The game is on!


;)

Groet,
Paul

Ik heb de rails gesoldeerd op bielsen van printplaat (epoxy) en dit weer op de baan geschroefd.

Hoe?

Een plaatje printplaat  op gewenste maat gezaagd en hierop de bielsen van printplaat gesoldeerd en deze in de gewenste kleur geverfd . Het plaatje wordt vastgeschroefd met M?rklin railschroefjes. De rails soldeer ik daarna op de bielsen van printplaat . De bielsen in het midden de koperlaag onderbreken anders heb je kortsluiting.

JohnT

Lijkt mij heerlijk 7, weken vakantie...... Go for it zou ik zeggen en ben benieuwd wat die 7 weken gaan opleveren natuurlijk.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn