Planning baan: LDC West

Gestart door CSX 6400, mei 09, 2012, 08:02:27

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hi Paul,

CitaatIk ben bang dat ik te weinig tijd heb en het niet af krijg ivb school en andere zaken

Alleen als je met pensioen gaat of de loterij wint ga je een heleboel vrije tijd krijgen. Dus het blijft schipperen, maar waarom wil je de baan af hebben als je klaar bent met school? Studie plannen?

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het was meer een grappig bedoelde opmerking, maar aangezien ik dan totaal niet weet wat ik ga doen heb ik liever geen 2,5 bij 1,2 m baan aan mijn been hangen. Ik heb overigens nog 2 jaar voor t zover is.

Hier dan mijn favoriet van de plannentjes. Het stelt een deel van de werkplaats van de LDC&NW voor. Het gebouw rechtsonder op de afbeelding is de wagenwerkplaats het gebouw bovenaan een lokloods. De sporen links zullen dmv een traverse worden verbonden. De rails heb ik nu voor me liggen en het ziet er groter uit dan op het plan. Het zichtbare gedeelte is 1m bij 0,55m Daarbij komt nog een fiddleyard die ook wordt verbonden met de traverse. Deze komt boven of onder het plan, ik ben er nog niet uit waar. Er is lekker veel rangeerwerk mogelijk, alle soorten wagons kunnen van en naar de werkplaats gebracht worden. Bovendien moet er ook af en toe een wagon met kolen of een boxcar met onderdelen worden afgezet. Ook kunnen bijna alle soorten lokomotieven  het plan aandoen zolang ze niet groter zijn dan de draaischijf. Het plan is klein genoeg zodat ik het ook af en toe ergens mee naartoe kan nemen. Het ontwerp is oa gebaseerd op de maten van de kofferbak  ;D


Je moet trouwens op je kop gaan staan om de afbeelding goed te zien.  :P

Groet,
Paul

Hi Paul,

Dus als ik het goed begrijp dan is de "zicht kant" de bovenkant ;)

Kruising is dat een engels wissel of een half engels wissel? Ik zou trouwens het spoor naar de stoom loods langer maken. Je moet ruimte maken voor een slakkenkuil. Water en zand? Als je het wissel vanaf de draai schijf iets opschuift dan kun je ruimte hiervoor maken denk ik. Basis is denk ik goed en geeft, als je een lade module maakt inderdaad genoeg rangeer mogelijkheden.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Paul, ben bang dat je het bovenste spoor vanaf de voorkant gezien, niet zult kunnen gebruiken, je zult daar toch tenminste ruimte moeten hebben voor 1 loc en 1 wagon, terwijl je de wissel helemaal tegen de kant aan hebt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

@BvDoorn
De zichtkant is inderdaad de bovenkant. De kruising is een halve engelse wissel waarmee je ook van het bovenste spoor naar het eennabovenste spoor kunt komen. Oja slakken, die was ik nog vergeten. Daar moet ik idd nog wat ruimte voor vrijmaken. Zand en water wordt ingenomen bij het vierkantje.  ;D , maar misschien is jouw idee wel beter. Wat bedoel je precies?

@ Janbouli
Omdat spoor te gebruiken moet ik de traverse er naast schuiven. Ik wil wel 1 lok met twee 40' wagons kunnen rijden. Daar is deze dan ook voor berekend.

Nog even een 3D schets gemaakt. Schets is niet ideaal  ::)


Groet,
Paul

Had niet in de gaten dat er een traverse naast lag.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Gewoon een keer 1:1 uitleggen op de plaat die je wil gebruiken. zie je meteen of het werkt en hoe groot of klein het wordt.

Die laatste werkt voor mij ook het beste... direct zien wat kan en niet kan. Al tekenend wil je toch snel wel eens verbindingen maken die later in de praktijk gewoon niet kunnen.

Zo dus:



Probeer maar eens :) ;)

Dat heb ik ook gedaan, ik heb eerst met echte tastbare rails geexperimenteerd voordat ik het plan heb opgetekend. Het past dus. Nu hopen dat er amerikaanse wissels bestaan die een vergelijkbare vorm hebben met Fleischmanns.

Mijn ervaring is, dat je het niet zo gek kan bedenken of het is in de werkelijkheid al eens gedaan.
Ton
Erare humanum est

Daar heb je gelijk in, maar waarom zeg je dat?

Precies zoals hij het zegt.... alles is al eens gedaan, geleerd en misgegaan door deze of gene. Dus wat je ook doet, doe het gewoon. Niets is onmogelijk en alles kan. Of niet.... :)

Lekker duidelijk zijn we, he? :o ;D ;D ;)

FL* (de oude) hebben een behoorlijke hoek. Maar op een meter moet dit met bv Peco small of medium radius wel gaan.


Goed filmpje, dat verduidelijkt veel over het wisselmaken. Ik begrijp alleen niet wat er op het eind wordt gezegd over het isoleren van het puntstuk. Als dat geisoleerd wordt dan komt er toch geen trein overeen? Moet die dan niet geschakeld worden met de rijrichting?

Ik ben overigens niet van plan zelf wissels te bouwen, ik vind het echter wel interessant om te weten hoe het allemaal in elkaar zit.