LDC West v2

Gestart door CSX 6400, januari 10, 2022, 01:17:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 10, 2022, 01:17:46 Last Edit: januari 11, 2022, 12:14:07 by CSX 6400
Alvast een nieuw draadje dan maar.

In de laatste post in de draad van LDC West liet ik weten aan nieuw baantje te beginnen. Het concept is een micro-layout bestaande uit 3 delen dat (wanneer niet in gebruik) opgeborgen kan worden in een Ikea “Billy” boekenkast. Als thema ga ik weer op een kleine branchline rond 1920/1930 zitten zodat ik kleine stomerts kan inzetten. In die originele draad liet ik ook een baanontwerp zien, echter vond ik deze bij nader inzien te recht/statisch voor het thema. De afgelopen tijd dus een beetje zitten spelen met een nieuw ontwerp. De trein komt op het spoor rechtsboven binnen van een uithaalspoor/fiddle yard:




Het onderwerp is veranderd van een kleine locdepot naar een klein stationnetje/eindhalte (met nog steeds wat locverzorging faciliteiten). De opstelsporen bij de draaischijf zijn verwijdert (die waren toch amper bruikbaar) zodat er meer ruimte wordt gecreeert voor omlopen. Ook de facade gebouwen zijn weg. 26cm diepte is echt weinig en hoewel het misschien een goede oplossing voor een industrieel thema zou zijn, past het niet bij een landelijker thema als deze. De enige twee gebouwen die overblijven zijn nu het depotje en aan de rechter kant van de baan is nu een klein werkplaatsje waar een enkele locomotief opgesteld kan worden. Een enkel losspoor voor het laden van boomstammen en af en toe wat goederen van het plaatsje voltooit het geheel. Het blijft natuurlijk lastig om een interessant baanplan op zo’n smal stukje oppervlak te passen. Voor mijn gevoel is dit ontwerp in ieder geval een stuk speelser. Een goede naam heb ik nog niet kunnen verzinnen dus voorlopig bouw ik maar voort onder LDC West v2.

Van het weekend iig wat aan het zagen gegaan met wat restje MDF Multiplex die ik nog had liggen (nieuw hout is nog steeds duur  :angry:) en alvast anderhalf bakje in elkaar gezet. Ik ben niet ontevreden tot dusver. Het geheel is allemaal niet zo hoog. De layout in zijn totaliteit kan niet te hoog worden en ik ben van plan de wissel aansturing met trekstangen te bedienen dus dat zou niet al te veel plek in moeten nemen. De voorste zijwand is daarvoor ook enigszins ingevallen zodat er plek is voor een bedieningsknop zonder in het profiel van vrije ruimte van de kast te komen. Nu maar eens gaan bedenken hoe ik de modules met elkaar laat uitlijnen. Neig er een beetje naar gewoon een bout/moer door een gat in de kopse wanden te stoppen.



Het concept bevalt me wel , IKEA Billy maten om op te bergen , in mijn oren knopen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Citaat van: Janbouli op januari 10, 2022, 09:00:22
Het concept bevalt me wel , IKEA Billy maten om op te bergen , in mijn oren knopen.

In schaal N valt er natuurlijk nog veel meer uit te halen. Zo in HO zal er noodgedwongen een relatief hoge scheidslijn/scenery ratio zijn, maar die is wel te camoufleren hoop ik. De backdrop ga ik gewoon uit een enkele lengte maken. Daar vind ik vast wel een plekje voor om ergens rechtop op te bergen.

Leuk idee. In zo'n 'Billy' heb ik onlangs al mijn filament voor de printer gehuisvest. Handige kast
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Andere bakkies ook af en alles in de grondverf gezet.



een mooi idee inderdaad .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Frankenlok gemaakt.

Zo'n Bachmann Mogul is zeker voor een "budget" model best een leuk ding. Het Pennsylvania rood en de zwarte smokebox van het exemplaar dat ik op de kop kon tikken vond ik echter niet zo aantrekkelijk. Ik zie liever gewoon een standaard zwarte lok met grauwe smokebox zodat deze ook beter past bij de andere modellen in mijn bezit. Gezien ik toch wat onderdelen van Bachmann moest laten overkomen uit de VS voor een kreupele shay waren de extra kosten van een vervangende kap er bij gooien niet meer dan een afrondingsfout en betekend dat ik het model niet met mijn verfkunsten hoef te verpesten. De Pennsylvania belettering op de tender vervang ik ooit nog wel eens voor LDC&NW belettering. Voor nu ziet het er in ieder geval al een stuk beter uit wat mij betreft.







Dat is een knappe metamorfose geworden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

heel mooi
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Langzaam maar zeker ...

Had een weekje vrij dus ben maar weer een beetje verder gegaan. Een update met wat losse rommeltjes dus.

De bakjes voor LDC West v2 zitten nu mooi in de (zwarte) lak. Wel was ik helemaal vergeten dat er nog een fiddle yard / uithaalspoor bij moet. Die moet ik er dus op een later moment maar bij maken. Daarna het spoorplan uitgeprint en wat "mockups" geïmproviseerd om the kijken of de zichtlijnen in het echie ook een beetje werken. Ik ben niet ontevreden. Misschien dat ik de positie van de watertoren (verfbus) en koleninstallatie nog om ga wisselen uiteindelijk zodat het draaischijf opstel spoor (met de caboose erop) niet zo plots tegen de achtergrond ophoud. Tevens wat XPS foam gehaald bij de bouwmarkt om als dempende onderlaag te dienen. Ik weet echter nog niet of ik die daadwerkelijk ga gebruiken. Denk dat het spoor vlak met de rest van het veld leggen beter bij het thema past dan een echte bedding creëren. Inmiddels alle benodigde rails (peco code 83) besteld. Zodra die binnen is maar eens de definitieve opstelling uitwerken.











Daarnaast had ik als een van de laatste modelspoor gerelateerde dingen jaren geleden een Roundhouse Climax lokje overgenomen. Vond de bruine kleur echter niet zo tof dus destijds wat zwarte verf op gesmeerd met een kwast. Dat vond ik toen al geen succes dus die wilde ik nu weer af hebben zodat ik hem netjes kan spuiten. De verf kwam er gelukkig makkelijk af door hem (samen met een caboose met hetzelfde probleem) een paar uurtjes in de verdunde Dettol te leggen. Had nog niet eerder van die methode gehoord, maar werkt echt uitstekend. De originele bruine verflaag kwam er ook mooi af. Daar had ik eigenlijk niet op gerekend. Ik dacht dat het gewoon bruine kunststof was, maar de onderliggende kleur van het materiaal was zelf al zwart dus daar had ik geluk mee, haha.







Ga hem alsnog een nieuwe verflaag geven, maar hij past nu al beter bij de rest van de line up. Zoals op de laatste foto ook te zien valt mist de Shay zijn (gecrackte) draaistellen. Heb een poging gedaan de NWSL replacement gears te installeren volgens deze methode maar dat wil nog niet echt lukken. Ben te bang dat ik iets sloop. Het is allemaal maar ielig spul.



Tenslotte nog wat nieuwe aanwinstjes gedaan welke echter meteen al opengeschroeft waren voordat ik er een fatsoenlijke foto van kon maken. Die komen hier nog wel een keer voorbij. Daarnaast heb ik een hoop spul zoals de rails, schakelaars, elektronica etc. besteld. Hopelijk komt dat snel binnen zodat ik daar mee verder kan. Zou het erg leuk vinden als ik binnenkort eindelijk weer eens een trajectje heb waar ik daadwerkelijk een beetje leuk op kan rijden buiten mijn huidige metertje testspoor.  :azn:  Om af te sluiten nog maar dit leuke kitje van een stationaire stoomlier die ik wel bij de setting vond passen







Goed bezig , ga zo door , en dank je voor de uitvoerige tekst met foto's.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


mooi allemaal en mooi die uitleg er bij .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Maar weer een updeetje...

Weer wat verder met LDC West v2 in de avonduurtjes. Het gewenste reliëf dat zich onder het railniveau bevindt is uitgewerkt in XPS foam (ander kleurtje deze keer, geeft onbedoeld wel een leuk effect) en vervolgens het tracé grijs geverfd. Na het leggen van de rails zou ik hier tenslotte maar erg moeilijk bij kunnen komen en het is toch wel belangrijk om een wat neutralere kleur dan knalblauw/groen eronder te hebben mocht deze uiteindelijk nog ergens door de ballast heen piepen. Ook al een beetje rails neergelegd, waaronder de oude Atlas draaischijf van LDC West v1. Op het oude baantje was deze gemotoriseerd (en digitaal) echter is er op v2 geen plaats voor het originele Atlas motorblok. Voorlopig zal deze dus gewoon met de hand gedraaid moeten worden. Uiteindelijk wil ik deze nog wel aangedreven zien, maar dan gewoon door zelf wat in elkaar prutsen of misschien zelfs de hele schijf vervangen met iets van zelfbouw. Dat zien we dan wel weer. Voordat ik verder ga met de rest van de rails duik ik eerst maar weer eens de werkplaats in om iets van een verhoogde stellage te bouwen. Heb tot nu toe steeds op de vloer zitten werken en hoewel ik de 30 nog moet passeren, geeft mijn rug al wel luidkeels aan dat dit niet meer iets is dat ik zomaar moet doen.





Daarnaast dus ook nog wat leuke nieuwe aanwinsten gedaan. De eerste is een Bachmann Spectrum Doodlebug. Deze liep niet meer door het inmiddels welbekende probleem van Bachmann's gespleten tandwielen, maar gelukkig maakt NWSL ook hiervoor een vervangsetje. Tevens een decoder erin geprikt en het ding loopt weer voortreffelijk. De kap zit er nog niet terug op omdat ik de ingebouwde gloeilampjes nog wil vervangen voor LED's. Dat heeft verder niks te maken met of ik deze nu wel of niet heb laten doorbranden doordat ik vergeten was te controleren of deze wel de juiste spanning kregen.  :cool:



De tweede aanwinst is deze NWSL Mallet die ik al erg lang op mijn verlanglijstje had staan en ik zomaar (op de beurs in Houten of all places) tegen het lijf liep. Betekend wel dat ik me nu toch ook eens serieus moet verdiepen in het betere spuitwerk want hoewel dat kale messing ook wel iets heeft, vind ik zo'n goude lok toch ook wel een beetje pretentieus. Voorlopig zal deze 50 jaar oude dame (die overigens nog soepeltjes  voortbeweegt) dan ook nog in haar doosje blijven. Erg blij mee in ieder geval.





Oja, en ook eindelijk langs de Ikea geweest voor een Billy zodat het opberg concept van het baantje eindelijk tot zijn recht kan komen. Hopelijk snel weer meer.