Big Bull Rail Road

Gestart door Opa-Bullcat, januari 02, 2014, 11:16:06

« vorige - volgende »

Gewoon die 130 gebruiken  ;)

houdt ook niet over..

Hi opa, draaischijf zelf maken!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 16, 2014, 20:54:58

jammer dat je zover weg woont anders kwamen we de nachten wel door Ger :D

Nou, veel plezier dan met z'n beiden, wat jullie dan ook gaan doen....

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 16, 2014, 22:47:36

maar we zoeken verder , en misschien heeft iemand anders nog een oplossing hierop het forum ( wel simpel graag ik ben niet zo'n klusser meer :( )

De 130 ft van Walthers is de grootste schijf die er te krijgen is. Die is destijds door Heljan speciaal voor Walthers ontwikkeld en geproduceerd met de gedachte dat er nu eindelijk een BB op gedraaid kon worden in model net zoals dat ook in werkelijkheid gebeurde. Je hebt dus geen keus, anders dan deze is er niet.

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 16, 2014, 21:39:05
dat word weer nacht piekeren hier Ger, als ik nu naar mijn materiaal kijk heb ik nog niet veel duits en nederlands, dus de kans bestaat dat ik toch de switch naar alleen amerikaans maak.

Misschien een goede keuze want wat je nu allemaal wilt is een allegaartje van materieel wat totaal niet bij elkaar past..... het is beter om je op 1 ding te focussen dan alles te willen. Uiteindelijk moet iedereen doen wat hij of zij leuk vindt maar Nederlands, Duits en Amerikaans met een Grand Canyon en een Duitse berg op 10 vierkante meter valt toch echt in de speelgoedsfeer.

Ik wilde het baantje eigenlijk op 27,5 m2 gaan neerzetten, en ja ik ga voor puur amerikaans, er komen dus tzt wel enige andere landen te koop hier :D

Citaat van: usronald op januari 17, 2014, 13:42:28
Citaat van: Opa-Bullcat op januari 16, 2014, 20:54:58

jammer dat je zover weg woont anders kwamen we de nachten wel door Ger :D

Nou, veel plezier dan met z'n beiden, wat jullie dan ook gaan doen....

IIIEEEEEWWW...  :D :D ;D 8) C:-)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

januari 17, 2014, 15:05:48 #140 Last Edit: januari 17, 2014, 15:17:42 by Opa-Bullcat
Mannen toch :D :D :D

Maar ik kreeg weer eens 2 doosjes binnen uit amerika ( ja het zijn de laatste, maar bij 1 van de dozen dacht ik toch echt dat ik een komplete postzegel verzameling gekocht had van een particulier :) zie onder staande foto

Zal ik de inhoud laten zien of niet ? C:-)

Hans:

- maak je plaatjes wat kleiner.....
- je adres staat prominent in beeld. Niet handig.....

:)

wel ik heb het aangepast, en mijn adres staat vanwege mijn bedrijf wel vaker op internet !

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 16, 2014, 21:55:47
Ja een driehoek kan ook, ware het niet dat zoiets meer ruimte inneemt als een draaischijf, minimaal 1 mtr namelijk als je het netjes wil doen met ruime bochten.

Voor een beetje draaischijf in H0 met aan en uitloopsporen ben je ook een vierkante meter kwijt?

JohnT

dat ik blok-stroomdetectie ga gebruiken staat wel vast nu. ook ga ik voor kompleet us layout, maar dat stond al ergens

ook staat vast dat geisoleerde rail lassen het niet gaan worden, ik was gisteravond met mijn test baan bezig met die fijne(not dus) rail lasjes van roco, wat een $#%$%%^^& is dat zeg.

Na 2 uur pielen en solderen en nog veel meer $%%$^%^&^&*&* de pijp aan marten gegeven, eerst dat losknippen al want ze zitten aan een stukkie vast, dan schuiven ze al voor geen meter op de rail, dan krijg je de oude verbinders al bijna niet los zonder bruut geweld gaan we voor doorslijpen. ik wilde het eigenlijk al eerder testen dat doorslijpen enzo maar me kleine hobby hokje staat wat vol met dozen , rails en treintjes.

Vanavond dus even half staand gekeken of dat makkelijk ging wel als een tiet gind me afkort geval door de rails heen, mooi dat word dus met mijn dremelachtig iets zagen waar het moet :D

oja de afkort zaag om even te testen.

en het sthukje rail als test.

Nu die doos nog op het dak dus.

Hans

Als je het zo gaat doen Hans, overigens niets mis mee, soldeer aan beide kanten een spijkertje eraan vast,.
Anders kun je problemen krijgen met uitzetting van de rails.
Probeer de opening zo klein mogelijk te houden anders is het bonk bonk met het rollend materieel!

Ton
Erare humanum est

Hoi Hans.

Als je de rail schuin in plaats van haaks door slijpt, heb je geen last van geluiden.
Ook een stukje styreen of een klein drupje twee componenten lijm er tussen doet wonderen.
Verder lekker bezig zo!

Groeten van Ren

Citaat van: dutchbuilder op januari 17, 2014, 21:48:56
Als je het zo gaat doen Hans, overigens niets mis mee, soldeer aan beide kanten een spijkertje eraan vast,.
Probeer de opening zo klein mogelijk te houden anders is het bonk bonk met het rollend materieel!

Ton

Uiteraard stond deze vraag ook al ergens anders en daar kreeg ik de oplossing waar ik zelf met een binnen baan ook al aan dacht, kijk met LGB weet ik dat het kan, in de volle zon en schaduw.

Citaat
De meeste fabrikanten maken hun rail van een legering van koper, zink en nikkel. Ook wel nikkelzilver of alpaca genoemd. (al dacht ik dat het laatste een dier was)  ::)
Lineaire uitzettingsco?ffici?nt hiervan is 18.7.10-6  Dit betekent dat 1 meter rail bij een temperatuurverschil van 1oC  maar 0,0187 mm uitzet. Laten we voor het gemak 0,02 mm zeggen. Het gaat om een lineaire uitzetting, dus heeft alleen betrekking op rechte stukken rail. (bochten vangen de uitzetting anders op)
Als je uitgaat van een temperatuur verschil van 100C  (en op welke treinkamer komt dat voor?) en een recht stuk spoor van 5 meter rail uit ??n stuk (en op welke treinkamer komt dat voor?). Dan zet dat stuk spoor dus nog steeds maar 1 mm uit.
Die uitzetting wordt makkelijk opgevangen door de lassen aan weerszijden van het rechte stuk.

mijn centje

Citaat van: dutchbuilder op januari 17, 2014, 21:48:56

Ton

Hallo Rene, ja ik was al aan het nadenken over scheef of niet, maar dacht het gat dan juist groter werd ?

ik zal morgen dit stukje eens schuin doorzagen kijken of het er groter uitziet of niet, en ook nog even kijken met druppel metaal lijm ertussen of die blijft isoleren of niet :)