MIG pigment poeders

Gestart door JohnT, april 05, 2014, 09:44:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Heeft iemand ervaring met genoemde poeders? Ik wil de Cab Forward vervuilen en heb hiervoor deze poeders gekocht om zeker te zijn dat ik goed spul gebruik. Ik had er al veel over gezien en gelezen maar zelf nog nooit gebruikt. Het valt mij erg tegen namelijk, het spul houd helemaal niet op de ondergrond ook niet als ik deze eerst voorzie van een blanke laag.

Kan het zijn dat ik oude rommel heb gekocht? Of doe ik het verkeerd?

JohnT

Hi John, ik heb geen ervaring met de poeders van MIG. Ik koop ze van Anita decor. Ik ga er vanuit dat er niet veel verschillen zitten in de poeders. Het is allemaal gebaseerd op dezelfde pigment voor de verf industrie. Ook die van Anita Decor blijven niet zitten op gladde oppervlaktes. Ik spuit (airbrush) het slachtoffer altijd eerst met een mat lak van Revell als het om fabrieks spul gaat (zijdeglans lak gaat ook trouwens). Dit heeft 2 voordelen. De ondergrond wordt dan dof en gaat er al wat echter door uitzien en poeders, maar ook dunne wash blijven beter houden. Na het aanbrengen van poeders (en eventuele grafity decals) weer lichtjes spuiten met een mat of zijdeglans lak. Dit laatste omdat poeders de nijging hebben om af te blijven geven bij het oppakken waardoor het effect verloren gaat en je vieze vingers overhoud.

Succes.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hi John,

Het model insmeren met bv terpetine  (wel even uit testen of het je verflaag niet aantast.)
Dan voorzichtig met een kwastje de pigment poeders aanbrengen. Het poeder wordt nu verzadigd door de terpetine.
Niet  wrijven met de poeders anders wordt het een zooitje.

Droog aanbrengen moet inderdaad met een ondergrond van lak.
Blijkt dat glanslak beter houd dan matte lak.
Als je het klaar hebt dan weer overspuiten met matte lak.


Zou het even testen op een stukje styreen. Eventueel eerst op het stukje styreen wat smalle stripjes aanbrengen om te kijken hoe het werkt in de hoeken. Even spuiten in de kleur van de loc, dan in de lak en dan uitproberen voor het effect.

Gebruik een hele zachte kwast want met een harde kwast veeg je het pigment er zo weer af.

Hoop dat je hier wat mee kan.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Bedankt voor het antwoord, ik heb mij trouwens vergist het moet zijn vallejo pigments powders. Maar dat zal verder niet uitmaken. Vanmorgen een experiment gedaan en er een wash van gemaakt gaat wel beter maar de controle is lastiger.

De loc op de plaatjes is al vele malen onderhanden genomen om te testen dus heavy weathering.

JohnT

Nou, dat gaat toch goed zo John?
De loco's worden er wel veel mooier van zo.
Wat is dit voor 'n Loco?
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik heb nog geen ervaring met  weathering, maar naar mijn mening ziet de loc er aardig verweerd en natuurgetrouw uit.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Het is nu toch 'n oude roestbak?
Hans, liefhebber On30 + H0

De loc is een heel oud Bachmann exemplaar er zit geen motor in deze gebruik ik als ik nieuw wil uitproberen als het om weatheren gaat.

Ik heb eerder wel poeders gebruikt maar ik heb nu een groter assortiment van een ander merk wat niet wil hechten op het oppervlag als ik het zo gebruik. Inmiddels ben ik er wel achter dat je dus altijd wel iets van vocht in de vorm van water,terpentine of isopropanol alcohol moet gebruiken.

JohnT

Ik gebruik nooit vocht behalve als ik een wash aan wil brengen. Verf verweert van zichzelf. Een verweerde toon maken op ketels of wagons is kun je doen door overspuiten met een kleur die overeenkomt met de verweerde verf (maar is niet echt mooi). Je kunt ook een oplossing maken van glassex en witte acryl verf en die er dun op nevelen. Dit laagje voor lagje doen en tussendoor goet laten drogen.

Roest, beschadigingen en kalk aanslag zoals op stoom loks het beste aanbrengen met een dunne penseel. Hierna een wash aanbrengen met donkere tinten voor roet, vet en stof en lichte tinten voor kalk aanslag. Alleen daarna breng ik pigment poeders aan om te accentueren. Bijv. voor meer kleuren roest, stof of anderszins. Ik gebruik het liefst mascare kwastjes van de hema. Kwastje dippen op de poeder, boven het voorwerp uitkloppen (zoals je as van een sigaret klpt) en dan al draaien en vegend de poeder verspreiden.

De onderstaande wagon is op deze manier behandeld.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heel mooi Bart.
En daarna?
Hans, liefhebber On30 + H0

april 06, 2014, 16:21:26 #10 Last Edit: april 06, 2014, 16:24:01 by JohnT
He he kind is er.

Ik heb de poeders droog aangebracht en daarna met de airbrush gevuld met isopropyl alcohol vochtig gemaakt zodat het aan de ondergrond hecht. Daarna een beschermlaag van haarspray, als het niet goed is kan ik nog dingen veranderen dit kan niet of heel moeilijk met blanke lak. Als ik helemaal tevreden ben kan ik er altijd nog blanke lak overspuiten wat natuurlijk een betere bescherming bied.

Plaatjes van na en voor de behandeling, de laatste is overigens van het vorige exemplaar waarvan de ketel gesmolten was.

JohnT

Niet verkeer John. Ziet er op de foto puik uit. Ik zou nog wel een poging wagen om de ramen schoon te krijgen. Je machinist ziet zo niet veel ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Ja, foto's hebben geen genade.

Maar ik heb een schoonmaak ploeg voor je gevonden

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ja ik ken dat , vieze ramen......tegenwoordig plak ik de ramen af met crepetape.
vochtige wattenstaafjes werken prima....maar dan krijg je meer het effect dat de machinist de ramen heeft schoongepoetst met een lap, om toch nog wat te zien.
Is wel lekker vies geworden John......

Ton

Erare humanum est